مسایل روانی کودکان بدسرپرست

فرزند پروری یکی از بزرگترین مسئولیت های انسانی است که خیلی از انسان ها آمادگی و توانایی انجام این امر مهم را ندارند .

عدم سرپرست مناسب برای کودکان را می توان از جمله مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر سلامت روان کودکان دانست .

کودکان بدسرپرست به کودکانی گفته می شود که والدین آن ها صلاحیت و شایستگی نگهداری از فرزندانشان را ندارند .

کودکان بی سرپرست نیز به کودکانی گفته می شود که بدون هیچ سرپرستی هستند .

به گفته ی میشل لمب ، یکی از روانشناسان کودک ، کیفیت تعامل با نوزاد در گرو ارتباط توام با پدر و مادر است و به طور کلی میتوان گفت : کودکانی که در خانواده های تک والدی زندگی می کنند ، کودکانی که به فرزند خواندگی دائم یا موقت پذیرفته می شوند ، کودکان ساکن مراکز شبانه روزی ، کودکان خیابانی و بی خانمان دارای طیف بسیار وسیعی از مشکلات شبیه به هم و یا متفاوت هستند .

عوامل موثر در کودکان بی سرپرست و بد سرپرست

فقر

طلاق

فوت والدین

اعتیاد به مواد

الکلیسم

زندانی شدن

ابتلای والدین به بیماری لاعلاج جسمانی یا اختلال روانی

سازمان بهزیستی کشور ، مراکز شبه خانواده ای را ایجاد کرده است که طبق وظایف قانون ، کودکان بی سرپرست و بدسرپرست را پذیرا هستند ، نگهداری و پرورش آنان را ایجاد می کنند و زمینه ی انتقال موقت یا دائم آن ها را به خانواده و جامعه فراهم می کنند .

نتیجه ی تحقیقات روانشناسی بر کودکان بی سرپرست و بد سرپرست

کودکانی که در مراکز نگهداری شبانه روزی بزرگ می شوند از فرصت های طبیعی برای ابراز محبت نسبت به مشاهدات به این نتیجه رسیده اند در خانواده هایی که پدر به هر علت حضور ندارد ، عملکرد تحصیلی ضعیف ، سطوح بالای خودکشی در نوجوانان ، میزان زیاد مصرف مواد مخدر ، خشونت و بیماری های روانی مشاهده می شود .

خط تلفن کودک در انگلیس گزارش‌های تلخ‌  زیادی درباره ی بدرفتاری جسمی و جنسی در شبانه‌روزی و خانواده‌های جایگزین دریافت می‌کند . تعدادی از این کودکان مورد کودک آزاری قرار گرفته اند .

مشاوره تلفنی

اگر در نزدیکی شما کودک بی سرپرست و بدسرپرستی وجود دارد که مشکلات زیادی دارد و شما می توانید له او کمک کنید ، حتما با یک روانشناس کودک در ارتباط باشید و به درمان کودک فکر کنید . مرکز تخصصی کودک و نوجوان این امکان را فراهم کرده است تا از طریق مشاوره ی تلفنی و مشاوره ی آنلاین با مشاور و روانشناس کودک در ارتباط باشید و از او راهنمایی بگیرید .

یکشنبه 5 آذر 1396
بؤلوملر :