سوله سبک

امروزه ساخت سوله سبک و ارزان جای ساختمان های سنگین و پر هزینه را برای انجام فعالیت ها گرفته است و میزان این استقبال به صورت چشمگیری در حال توسعه می باشد به گونه ی که می توان ادعا کرد حتی بسیاری از صنعتگران استفاده از سوله سبک دست دوم را به ساخت ساختمان ها ترجیح می دهند.

یکی از عمده ترین دلایل این استقبال علاوه بر سرعت در ساخت این سازه ها، مقرون به صرفه در آمدن قیمت هر متر مربع سوله سبک برای صنعتگران می باشد.

سوله ها به سه نوع کلی تقسیم می شوند: سوله خرپایی، سوله ها یو بی ام و سوله های تیرورقی.

هر کدام از این سوله ها دارای ویژگی های خاص خود هستند. سوله های تیر ورقی اولین نوع سوله ها می باشند که از دیگر سوله ها قدیمی تر بوده و با روش سنتی ساخته و نصب می شوند . این سوله ها از ورق های فولادی ساخته می شوند و اتصالات و اجزای آن به وسیله ی پیچ و مهره به یکدیگر متصل می شوند. این نوع سوله به دلیل معایبی که دارا است در صنعت امروز طرفدار چندانی ندارد.

سوله های یو بی ام نیز همانند تیر ورقی از ورق های فولاد ساخته می شود. این نوع سوله در برابر بار های جانبی و مرده مقاومت بالایی دارند و اجزای آن به وسیله ی پیچ و مهره اتصال می یابند.

در میان سوله ها سوله سبک خرپایی معایب تمامی سوله ها را پوشش می دهند. سوله های خرپایی از قوطی های پروفیل تشکیل می شوند و دارای وزنی کم هستندو علی رغم وزن کمی که دارا می باشند مقاومت بسیار بالایی دارا هستند و دارای قیمت مناسبی نیز هستند.

هزینه ساخت سوله سبک متناسب با ابعاد سوله و محل نصب آن مشخص می‌شود. برای تعیین ابعاد نیز باید مشخص شود که سوله را برای چه کاربردی می‌خواهید. البته ابعاد استاندارد باید توسط مهندس سازنده سوله سبک تایید شود؛ چرا که این ابعاد می‌بایستی توسط فاکتورهای مهم مد نظر قرار گیرند تا سوله سبک کار شده اشکالی نداشته باشد و لطمه‌ای به کاربرد آن وارد نشود.

نتیجه گیری:

سوله سبک را به عنوان سازه بیشتر ساختمان‌ها با کاربردهای متنوع می‌توان استفاده کرد.

قیمت سوله فوق سبک صنعتی و غیر صنعتی در مقایسه با سایر سازه های مشابه خود ارزان‌تر می باشد.


پنجشنبه 23 فروردین 1397
بؤلوملر :